بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان(ساختمانی)

بیمه نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان چیست ؟

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ، خسارات جانی وارد به کارکنان، در محیط کار و در حین انجام کار را که کارفرما مسئول آن شناخته می شود را تحت پوشش قرار می دهد. منظور از جبران خسارت جانی، شامل پرداخت هزینه‌های پزشکی و غرامت نقص عضو یا فوت کارکنان می‌باشد. انواع بیمه نامه های مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان  تحت عناوین ذیل تقسیم بندی گردیده اند.

* بیمه نامه های مسئولیت کارفرما درقبال کارکنان بازرگانی، خدماتی، صنعتی، اداری

* بیمه نامه های مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی

* بیمه نامه های مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان عمرانی

از زمینه‌های توسعه بیمه‌نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان، پروژه‌های ساختمانی هستند که در حال حاضر نیز حدوداً هشتاد درصد بیمه‌نامه‌های صادره، مسئولیت مدنی در برابر کارکنان در بخش احداث بناء می‌باشد و سایر بیمه‌نامه‌های صادره از این نوع در بخش پروژه‌های عمرانی شامل سدسازی، راه‌سازی، شبکه جمع‌آوری فاضلاب و شبکه آبرسانی و همچنین کارخانجات تولیدآجر می‌باشد.

در اینگونه موارد در صورتیکه حادثه ناگواری پیش آید، مثلاً اگر کارگری از ارتفاع سقوط و فوت نماید، در اکثر مواقع صاحبکار، معمار و مهندس ناظر در برابر زیاندیده به صورت مشترک مسئول بوده و بایستی زیان وارده را جبران نمایند. درصورتیکه که کارگران باعث وارد شدن خسارت به اموال دیگران (همسایگان) شوند، این شرایط شامل بیمه مسئولیت سازندگان ابنیه در قبال اشخاص ثالث خواهد بود.

ویژگیهای بیمه نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

– قابل ارائه به کلیه کارکنان شاغل اعم از رسمی، پیمانی، روز مزد، قراردادی به صورت تمام وقت یا پاره وقت 
– امکان صدور بیمه نامه بدون نیاز به ذکر اسامی کارکنان و با تعریف کامل پروژه مورد بیمه و محدوده آن 
– کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در امور تولید، تعمیرات و خدمات را تحت پوشش قرار می‌دهد
– پوشش اکثر خطرات احتمالی برای کارگران در بخش ساختمانی (لینک به صفحه جدید)
– سهولت و روانی در ارائه خدمات بیمه‌ای
– حمایت از حقوق کارکنان و کارگران و جبران زیان‌های جسمانی وارد به آنها به دلیل عدم آگاهی از قوانین و یا عدم توانایی آنان در پیگیری قانونی

خطرات احتمالی برای کارگران در بخش ساختمانی

در کارهای ساختمانی بیشترین خطرات احتمالی که کارکنان را تهدید می‌نماید عبارتنداز: 
– سقوط از ارتفاع کارکنان
– سقوط و پرتاب شدن مصالح ساختمانی بر روی کارکنان
– خفگی کارکنان در حفر چاه
– صدمه‌دیدگی در پی‌کنی و ایجاد پایه ستون‌ها
– صدمه‌دیدگی اعضاء بدن حین کار با بالابر و جرثقیل و تاورکرین و ……
 که هر کدام از حوادث شرح داده شده ممکن است منجر به فوت، نقص عضو و همچنین جرح اعضاء بدن گردد که مستلزم تامین هزینه معالجات و همچنین پرداخت دیه وارث توسط بیمه‌گذار خواهد بود.

پوشش بیمه نامه مسئولیت کارفرما

– هزینه های پزشکی ناشی از صدمات وارد به پرسنل ناشی از حادثه 
– هزینه های آمبولانس و فوریت های پزشکی 
– غرامت نقص عضو و یا ارش ناشی از حادثه 
– غرامت فوت ناشی از حادثه 
– مطالبات سازمان تامین اجتماعی 
– هزینه های دفاع بیمه گذار در مراجع قضائی در ارتباط با دعاوی احتمالی پرسنل ناشی از حوادث تحت پوشش

موارد خارج از پوشش بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

– هر نوع حادثه‌ای که در خارج از کارگاه و یا اماکن وابسته به کارگاه از قبیل اقامتگاه، رستوران، حمام، سالن ورزشی و … اتفاق افتاده باشد  
– هر نوع حادثه ای که قبل از تاریخ صدور بیمه نامه اتفاق افتاده باشد؛ حتی اگر دادگاه در مدت اعتبار بیمه نامه صادر گردد. 
– انفجارات اتمی و تشعشعات هسته ای 
– عوامل مستقیم یا غیر مستقیم جنگ داخلی و خارجی، تهاجم، عملیات خصمانه، اعتصاب، شورش، اغتشاش، تصرف و … 
– عمد یا تقلب 
– حوادثی که طبق قانون بیمه گذار مسئول آن نمی‌باشد.

راهنمای پرداخت خسارت بیمه مسئولیت

زیان دیده گان محترم بیمه نامه های مسئولیت ، برای اعلام خسارت میبایست فرم اعلام خسارت را دانلود نموده و پس از تکمیل آن، به نماینده و شعبه طرف قرارداد خود در تهران و شهرستانها فکس نمایند.

زمانبندی پرداخت خسارت (پس از تکمیل و ارائه مدارک  فوق توسط بیمه گذار) بیمه گر موظف خواهد بود ظرف مهلت 15روز نسبت به تسویه خسارت اقدام نماید .

وظایف بیمه گذار در صورت وقوع حادثه: بیمه گذار موظف است حداکثر ظرف مدت 48 ساعت حادثه را به شعبه مربوط گزارش دهد و همکاری لازم جهت فراهم آوردن امکان بازدید کارشناس بیمه گر را انجام دهد.

شعب پرداخت خسارت: تمامی شعب شرکت های بیمه  در سراسر کشور آمادگی رسیدگی به پرونده های خسارت بیمه نامه های مسئولیت را دارند.

فرآیند و گردش کار پرداخت خسارت :

    1-اعلام کتبی خسارت از طرف بيمه گذار در فرم مربوطه
    2- ثبت و تشکيل پرونده خسارت توسط بيمه گر
    3- جمع آوری مدارک اوليه جهت تشکيل پرونده و بررسی آن
    4- تعيين و اعزام کارشناس به محل خسارت در صورتيکه خسارت جزو تعهدات بيمه گر باشد .
    5- بررسی پرونده خسارت توسط پزشک معتمد درصورتیکه خسارت منجر به نقص عضو ویا فوت شده باشد.
    6- رسيدگی و ارزيابی خسارت پس از کارشناسی و تکميل مدارک و تعیین حدود تعهدات بیمه گر
    7- محاسبه خسارت
    8- صدور حواله خسارت

فرآیند صدور :
بیمه‌گزاران می‌توانند درخواست خود برای صدور بیمه‌نامه را با تکمیل فرم پیشنهاد به صورت آنلاین در سایت ITSAAZBIME ارائه کرده و بیمه‌نامه پس از موافقت آنها با حق بیمه و شرایط اعلامی صادر خواهد شد.